Rabu, 13 Julai 2011

Pertandingan Bahas Piala Ketua Menteri Sarawak 2011(Peringkat Zon E : Kuching/Samarahan)

     Hye!!Jumpa lagi..adohai..lama betol dah rasanya tak update label pertandingan-pertandingan macam ni..so,khadiran sy ni..tau2 la..nak bercerita sikit dengan korang sume pasal PERTANDINGAN BAHAS PIALA KETUA MENTERI SARAWAK 2011 untuk ZON E : KUCHING/SAMARAHAN. Haaa..sebut je..mesti korang rasa boring bila sebut bhas..tak pe..sy cecita jer,k..baca jer walaupun tak suka..kot2 berguna di kemudian hari..=)
   So,once upon a time,sy,kawan sy iaitu Nasruddin,Wani n Kas telah dipanggil oleh cikgu bahas kitorang..sapa tak kenal C. Maribi,kn??(syok sendiri la tu,public mna tau spa dia..lain la kalo dia artis ternama mcm Dato' Siti,kn3??) N then,,kita ditawarkn untuk mnyertai pertandingan bahas ketua menteri pulak..??nape??kitorang pun tanya lh..yelah.bzz dgn klas tmbhn mana smpat nak buat bhan,kn??dia ckp..tak pe..kita try2 je..ambil sijil bha..chewahh..hehe
   So,dia buat skrip rupanya!!haha..gembiranya!!ok..berjuang dgn tajuk pertama iaitu " PENGAMBILAN PENDATANG ASING SEBAGAI PEKERJA DI MALAYSIA LEBIH BANYAK MEMBAWA KEBURUKAN DARIPADA KEBAIKAN" WOW!! sy sangka tu lah tajuk yg sgt mencabar..lawan pon..bukannya calang2..SEKOLAH MENENGAH SAINS KUCHING..sy ulangi..SEKOLAH MENENGAH SAINS KUCHING (SMS).. adoyai..memang kita tak harap nak menang pon..hehe..ok..kita jadi pembangkang..so,tugas sy..sebagai ketua pembangkang lah..dan sy memang benci kalau jadi pembangkang..sebabnya :
1) terpaksa buat bidasan
2) sy dulu yang terpaksa bentangkn penggulungan kemudian diikuti oleh pencadang pertama
Haha,,nasib badan lh kn??tak pe2..lawan punye lawan punye lawan..akhirnya kemenangan memihak kepada...KITORANG la!! Hehe..gembira plus susah hati lh jugak sb kena kerja keras lgi pas ni..lawan seterusnya..SMKA SHEIKH HAJI OTHMAN ABDUL WAHAB (SHOAW)..
   Perlawanan kedua diadakn seminggu lepas tu..tajuk kali ni..hmm!makin berat!!"PBB GAGAL MEMPERTAHANKAN KEAMANAN DUNIA"..aduih..sakit bedebus rasanya bila tajuk tu yg kena kali ni..tapi tak pe..kerja kitorang jadi senang bila tajuk itu sebenarnya lebih memihak kepada kitorang..banyak evidens yg kitorang dpt drpd internet..haha..(mcm peguam la pulak..ahaks!) ok..tiba masa nak berbahas..(kita dpt pncdg..xcited nih!!)..ouch..boleh tahan jugak la diorang ni berbanding SMS yg kita lawan lepas..tapi hujah kitorang lebih mantap..so..kemenangan..sekali lagi..SMK GEDONG!!yuhoo!!!
   Dan disebabkan tak semua sekolah menghantar wakil...so,,sapa yang menang tajuk ni akn secara automatik masuk ke peringkat separuh akhir..haha..best nye..kita berehat selama sebulan lebih sebelum berjumpa dengn lawan kita yg seterusnya..(cuti tgh tahun..sb tu lh lama sgt tu..hehe=)
   Masa berlalu dgn cepat..sy telah berhubung dgn spy sy iaitu Ummi dr SMK Kota Samarahan..haha..dia memaklumkn bhawa kitorang jumpa SMK SEMATAN..emm...boleh tahan kot sekolah ni..itulh yg sy fikirkn..(tpi mmg boleh tahn pun). Kita masa cuti..relaks habis..haha..xbuat preparation pun..bila lusa nak btanding,baru sibuk nak buat teks..tajuk kali ni.."INSTITUSI KELUARGA LEBIH BERPERANAN DARIPADA INSTITUSI PENDIDIKAN DALAM MENENTUKAN KECEMERLANGAN SESEORANG PELAJAR". Santai je lawan diorang..tpi best sb jdi pembangkang yg kena pda tempatnya..(tajuk bpihak 95%!!) Hasilnya??Sekali lagi..MENANG dan mara ke peringkat akhir bertemu dgn SMK MUARA TUANG..
   Pada peringkat final..dgn tajuk "PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH LEBIH BAIK DARIPADA PEPERIKSAAN AWAM" Tajuk yang ku kira xsepatutnya dibahaskn sb PBS tu belum dilaksanakan..apath lgi nak tgok kesannya lebih baik o tak berbanding peperiksaan awam..masih di peringkat cadangan..sekarang ni,dia masih seiringan dilaksanakn bersama peperiksaan awam..huh..(pendapat jer.hehe) kita dapat pencdang..(posisi yang boleh bunuh diri sendiri..=( akhirnya...keputusannya..OF COURSE LAH..KALAH....hmmm...tapi tak pe..pengubat duka???hehe..sy jadi pembahas terbaik..hehe..dpt duit RM 200..plus RM 100 daripada hadiah bpasukan..kn jdi RM 300??hehe..bes tu..so..sy smpn dlm tabung ASG sy je..buat simpanan masa depan..hehe..selain dripada tu,berbaloi jugak sy ikut pertandingn ni sb dpt ramai kwn...Pame,Ummi,Natalie,Jasmin,Hamdan,Nizam,Syiba,Josh,Raihan n banyak lgi lh..hehe..tu lh perjalanan kitorang team bahas 2011 masa pertandingan bahas piala ketua menteri..semoga lebih berjaya pd masa yg akn dtg..SALAM GEDONG DEDIKASI JAYA!!!









6 ulasan:

  1. bila bahas final?

    BalasPadam
  2. bulan julai yg lpas kalau tak silap..=)

    BalasPadam
  3. Tahniah smk gedong. Kirim salam kat cikgu maribi. Ckp kt dia zamhari kirim salam. Smk gedong penah wakil samarahan ke peringkat negeri 2005. Bestnya masa tu

    BalasPadam
  4. wah-wah..bahas gedong xsekuat marek gik..sama geng cdak afizan tok kh?

    BalasPadam
  5. INSTITUSI KELUARGA LEBIH BERPERANAN DARIPADA INSTITUSI PENDIDIKAN DALAM MENENTUKAN KECEMERLANGAN SESEORANG PELAJAR boleh tlg ckit part pembangkang?

    BalasPadam
  6. Aok. Sama geng hafizah and amilia uni.

    BalasPadam