Jumaat, 27 Mei 2011

Pengurusan Masa

Masalah yang biasa saya dengar tentang pengurusan masa ialah “tidak cukup masa” dan terlalu banyak kerja yang hendak dilakukan.
Benar, ada masanya, terlalu banyak kerja yang perlu kita lakukan dan masa yang kita ada seolah-olah tidak mencukupi. Namun, ada sesuatu yang boleh kita lakukan.

Kali ini saya akan terangkan bagaimana cara hendak melakukan sesuatu dalam masa yang singkat. Mudah sahaja, fikirkan apa yang anda hendak capai dalam masa yang tertentu. Contohnya, katakan anda mahu buat nota sejarah. Bila anda duduk menghadap buku anda, fikir dan tetapkan, berapa muka surat anda akan baca, berapa banyak nota akan anda tulis dan berapa masa yang akan anda ambil.

Mungkin anda kata, “aku akan baca semua bab 3 dalam masa 20 minit. Kemudian buat nota 20 minit dan rehat 10 minit. Kemudian, sambung semula buat nota selama 30 minit dan nota ni akan siap dengan lengkap. keseluruhannya, aku cuma akan guna 1 jam 20 minit sahaja untuk habiskan bab 3 ni”
Bila anda sudah tetapkan masa untuk lakukan sesuatu dan berusaha untuk mencapainya, anda akan lebih fokus kepada kerja anda. Apabila anda lebih fokus, anda akan lebih mudah faham dan kerja anda akan lebih cepat siap.

Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan