Saya cool tapi tak macho

By Eppy Ismail - 12:29 PG

Assalamualaikum.


Minggu ini merupakan minggu paling serabut saya sepanjang berada dalam Sem 2. Nampak macam banyak sangat dugaan jadi awal-awal sem 2 ni. Haha. Dengan kegembiraannya,datang pulak kehampaan dan kekecewaan. Tapi takdelah teruk sangat. Pernah rasa gagal exam tak? Macam tulah rasanya. Result yang memang dijangka kan? Kita tak kecewa sangat. :)

Bercakap pasal result yang dijangka ni,kenapa bila kita expect nothing daripada apa yang kita buat,dan apa yang turn out tu memang betul-betul tak jadi,kita tak rasa kekecewaan dan hampa yang teramat sangat? Kenapa? Kenapa? *sapa dapat jawab,saya bagi seposen. wee ;)

Sebab?

Sebab kita sudah menerima sebahagian daripada kegagalan sebelum kita betul-betul dihidangkan kegagalan. Kita pasrah bermakna kita terima kekalahan. Kita dah buat sehabis baik,then terpulang kepada doa dan expectation kita. Percaya pada kata hati. Kata hati selalunya betul. Paling penting,bila dah percaya,jangan lupa muhasabah diri dan ngadu kat Allah SWT. Ngadu kat dia,dia boleh ubah segala-galanya. Kunfayakun. Ngadu kat manusia,balik-balik kita pulak yang sakit hati sebab ngadu semata-mata nak ngadu,bukan nak dengar nasihat orang kan. Maksudnya dengan niat untuk orang dengar luahan hati. Saya faham,saya faham. *apakah? Adakalanya,kita tak nak dengar sebarang nasihat,kita cuma nak orang dengar. 

Hey,ngadu kat Allah SWT,Dia sangat-sangat faham tahu? Sebab Dia pencipta kita.

Kaitannya dengan cool? Kalau kita dah reda ni,mestilah buat rilek saja. Takkan nak terkejar sana sini menangis tak tentu arah,kan? Belajar menerima kekalahan dan expect akan kekecewaan ni membuatkan kita lebih kuat dan lebih matang. Bukanlah bermaksud saya menggalakkan korang semua bersikap macam ni setiap kali lepas buat sesuatu. Kalau dah rasa boleh buat tu,rasa konfiden untuk menang mesti ada,mesti optimis tapi jangan lupa selitkan juga rasa kalah ni sebab nanti kalau slek sikit daripada expectation,emosi dan perasaan tu takkan terganggu teruk dek kerana slek kat mana-mana. 

Slek yerr,bukan swaggg. :)

Minggu ini saja sudah cukup membuatkan saya berasa kembali tak tentu arah. Yelah,dalam masa saya ke arah untuk menyukai seseorang,rupanya Allah masih izinkan dia berjodohan dengan first lover dia. Harap-harap dia boleh jadi seorang pemimpin,terutamanya pemimpin keluarga yang baik nanti. Doa saya semoga berbahagia sampai akhir hayat. Tak mengapa. Allah ada,parents saya ada untuk membuatkan saya teringat. Wudhu' jadi penenang. Harapan mak ayah jadi semangat. Kawan-kawan jadi tonik senyum saya. Wahh,tenkiu korang ;) Tak sangka dalam situasi macam ni,saya boleh lagi tersenyum dan gelak-gelak. Pendek kata,kali ni,memang saya cool habis lah. Dah lama saya impikan untuk rasa macam ni tiap kali kecewa,baru pertama kali saya rasa,

Alhamdulillah. Terima kasih Allah SWT,

Saya cool tapi tak macho. Sebab saya perempuan. Saya cool dan ayu. Kot? Haha.

ayu ke macam gini? ayu? hehe. yang penting,cool ada. ;)

  • Share:

You Might Also Like

1 67 komplen