To blame and to complaint

By Eppy Ismail - 2:02 PTG

Assalamualaikum. 

Topik hari ni ideanya datang daripada apa yang lecturer English bagitau dalam kelas pagi tadi. Why? To blame and to complaint? He said that’s what typical Malaysians would do. When there’s problem,they would rather sit,blame and complaint. Kan? Yes. Even dalam kita hari-hari punya perlakuan pun,we did. 

Last sem,result teruk sebab lecturer tak pandai ajar.
Last sem,result collapse sebab exam susah.

Saya bagi example yang dekat dengan diri. Kenapa kita selalu tuduh orang lain? Kenapa kita selalu mengeluh kalau kita tak dapat apa yang kita nak? Pernah tak kita Tanya diri sendiri. Cukup ke usaha aku selama ni? Berkat ke apa yang aku buat selama ni? Just a few simple questions. C’mon. You ask yourself,you don’t involve orang lain pun. Jawab jujur tak? Jujur tapi slow je bunyi nak jawab kan? Tahu tak barrier apa yang buatkan slow je nak jawab? Ego. Ego melebihi rasa tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap amanah,terhadap tuntutan menuntut ilmu.

Saya tak bercakap tentang orang lain. Saya sendiri pun akui ada masalah yang sama. Tapi saya tidak tergolong dalam golongan yang kronik. Sebab saya akan dimarahi kalau mengeluh depan my father especially. Saya jenis yang lebih rela buat daripada kena marah. Daripada simpan hatred dendam hasad dengki dalam diri,lebih baik buat dan habiskan apa yang sepatutnya. 

Why don’t saya just buat saja apa yang patut kan? Salah satu cara untuk kita muhasabah diri. Kita buat silap apa,judge ourself first,baru judge orang lain. Malas belajar,jangan salahkan exam paper. Belajar rajin lagi. #selfmotivation hehe.

Semangat Sem 2! Gambate! *woot woot

Fighto awak! Wee! ;)


  • Share:

You Might Also Like

1 67 komplen