Rahsia Matematik! : Akronim Trigonometri

By Eppy Ismail - 12:45 PG

Assalam :)


Tengah malam yang indah dan sejuk dan dingin ni,aku tak ada mood nak belajar apa lagi buat homework.So,apa lagi??Kongsi tips la dengan korang. Orang cakap,tak boleh kedekut ilmu,nanti bangsa tak maju. Hehe~


Ok.Rahsia matematik. Haa..apa??Rahsia trigonometri.Aku faham.Aku faham.Duduk dan bertenang.Masalah remaja zaman sekarang ini ialah susah nak ingat teori trigo,bukan??Aku dah agak dah..Jangan nak menafikan.ok?So,go on lh!!


Firstly...


SAYA TAKUT HANTU,KALAU SAYA HANTU,TAK TAKUT SANGAT.

Haa??Apa benda ni kan??Cuba korang try baca dulu.Hehe.Ok.Sekarang,aku bagi korang formula yang korang bagai nak beranak hafal,tak lekat-lekat pulak..




Sinus = Tentangan/Hipotenus  
Saya = Takut/Hantu 

Kosinus = Sebelahan/Hipotenus

Kalau = Saya/Hantu

Tangen = Tentangan/Sebelahan
Tak = Takut/Sangat


Sekarang dah  faham??Hehe..Senang je kan??So,amalkan lah.Kalau tak faham jugak,boleh komen kat bawah,ok??Harap-harap faham lah.Kepada calon PMR dan SPM,memang berguna sangat.OK??Selamat ketemu lagi. :)

  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen