Pertandingan Pidato Piala Diraja 2010 Peringkat Bahagian Samarahan (Hari Kedua)

By Eppy Ismail - 11:37 PTG

     Haha..tiba hari yang kedua untuk pertndingan pidato saya..sangat2 bdebar2 pd pg tu.rutin pergi ke venue agak serupa dengan dengan hari yang pertama..cuma hari yang kedua saya rasa sedikit enak untuk menikmati perjalanan dari Gedong ke Semera..ermmmm..yup..cuma untuk trip yang kedua ni,cuma Amirul dan Zawani yang mengikut saya..bagi sokongan la kat sy..haha..yelah tu..
     Setibanya saya kat venue,kami terus pergi ke dewan sb ptandingan nak mula..saya peserta ke 15 kalau tak silap..menunggu saat2 tu,memang bdebar2 la sgt..daripada 24 orang peserta..saya kuatkan semangat..kawan2 bg sokongan kuat..tgu punya tgu punya tgu..tibalah giliran saya..saya sampaikn dengan penuh keyakinan dan keluarkan segalanya yang saya dh praktis selama ni..setakat untuk pusingan yang pertama,excellent and brilliant..saya berjaya lakukn yang terbaik walaupun kena potong on the spot lebih kurang beberapa perenggan supaya dapat diselitkan dengan konklusi agar markah tak hilang markah..selang beberapa minit kemudian,saya diberi pilihan sampul supaya dapat mengetengahkan apa yng sy ketahui melalui tajuk yang telah sy sendiri pilih dr dalam sampul..fuhh..saya dapt 'PROGRAM KHIDMAT NEGARA JATI DIRI REMAJA'..hari yang paling bertuah dalam hidup saya pada ketika itu..tajuk yang memang saya jangkakan untuk saya..dan firasat hati saya mengatakan bahawa itulh yng sebetulnya..saya dengan senyman lebar memandang ke arah kertas kecil itu dan memulakan madah2 bersirat..bla222..i like that moment..sungguh..sy turun dr pentas dgn prasaan yg gembira kerana berjaya melakukan yang sebaiknya..haha..tapi sy tidak meletakkan sasaran yg tgi untuk mmenangi pertandingan tersebut kerana saingan sgt ramai dan memandangkan saya merupakan peserta yang termuda antara semua..sy cuma mengharapkan agar orang ramai bisa membuka mata bahawa bukan sahaja yang sudah memasuki menengah atas yg mampu untuk bersaing di pentas sekolah menengah tetapi juga pelajar menengah rendah mampu memberi saingan..ingat tau..lepas tu..legaaaaaaaaa...huh..sy ckp kat Zawani dan Amirul yg sy dh lepas,diorang cakap,ok la untuk peringkat mcm awak..sy cuma tersenyum sendiri kerana kata2 mereka ada betulnya..sy pun dpt rasakan..hehe..lepas tu,sementara tgu habis budak pidato yg lain..kitorang apa lg??pg jalan2 cari makan  ler...sama mcm hari kelmarin..x selera sngt nak makan..agaknya makanan kat situ kot yang kurang menyelerakan saya..masa untuk kitorang makan tak lama sb masing2 sama macam sy..hehe
      Kebetulan pula,di SMK Pesantren Abdul Taib Mahmud yg tak jauh dr SMK Semera..berlangsungnya pertandingan forum..sekolah sy ada jugak la hantar wakil..walaupun kitorang tak sempat nak tengok yang sekolah kitorang punya performance tp sy yakin yang sekolah sy pastinya sudah melakukan yang terbaik demi mbawa nama baik sekolah..saya pun sempat borak2 dengan Nas,panel penasihat sekolah sy..sempat jugak la,melawak dengan budak tu..biasalah,sapa2 yg kenal dgn dia,tak sampai pun satu saat,korang mesti nak kawan dengan dia..cayalah..dia memang bes..kalo nak ckap dengan dia,tak pyh susah2 nak dongak kepala..tengok bawah je..hehe..sebab dia ni,pendek orangnya..haha..sory Nas..just to describe how do you look like to others outside our circle of life..lalalala..masa dh tamat..berpisah pulak degn Nas..nak pg pulak kt venue sy sndiri..
      Setibanya di venue,ptandingan bahas peringkat akhir dhpun bmula..enjoy la tgok plawanan antara SMK Tebakang n SMK Wira Penrissen..slalu tkejut dgr diorang berhujah..good job..xbkedip mata tengok..sedar tak sedar..habis dh..tibalah upacara yg memboringkan..ucapan3..ulasan ketua hakim..kebanyakan peserta tidak bersedia sepenuhnya dan menghantar peserta bidan terjun sedangkan masa yg diberi oleh pihak penganjur sudah cukup lama..cuma 5 peserta teratas sahaja yang betul2 prepare..sy terima..dan tibalah masa yang dtunggu2..kputusannya..untuk ptandingan bahas diemnangi oleh SMK Wira Penrisssen..10 sguhati..sy tgu2 nama sy,xde..hancurlah harapan sy..pas tu,C. Maribi ckp kat sy,awak dapt no.2..sedia,k..sy tak caya..eeh,cikgu bohong la..tak cayalah..cikgu saja jer nak sakat sy nih..tak cayalah..sy pun relaks la..ckp2 dgn Melini,kwn PBSM sy..dia pun pidato jugak..syok2 ckap..Nur Afifah Binti Ismail!!Nama saya la..tempat ke 2..betul ke????sy naik pentas rs macm tak cayalah pulak..pas ambik hadiah,sy terus peluk kawan saya..terus menangis..teresak2..eee,malu la..tapi tak pe..hehe..sekali sekala..
     Sy pulang dgn perasaan bangga..dn sbg upah untuk harumkan nama sekolah,kami dbawa ke KFC Serian untuk makan2 time..lama dh tak makan KFC..enjoy la..walaupun msh dlm keadaan tak percaya dengan kemenangan yang sy raih..hehe..pas makan2,pulang lah..sy renung piala kemenangan dengan rasa bangga..berbaloi usaha2 sy selama ni..singgah jap kat SMK Gedong,cikgu ambik brg dia sebelum kitorang terus menuju ke Kpg.Gedong..dan di suatu sudut sekolah,saya terpandang bunyi gamelan sedang dimainkan oleh beberapa pelajar yang tidak ku sangka akan ku kenali setelah tugas pidato ini selesai dan akan berlatih bersama2 mereka..Kini berakhrlah kisah pidato piala dirajaku untuk tahun 2010..bye2..Jumpa lg dalam ceritera seterusnya...

  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen