Entri Tengah Malam

By Eppy Ismail - 1:06 PG

Assalamualaikum. :)

Kebelakangan ini, aku banyak melakukan refleksi diri. Mengapa begini, mengapa begitu. Kadang-kadang terjawab beberapa soalan yang tidak mampu aku jawab untuk diri sendiri. Salah satunya, tentang aib diri.

Walau sekecil mana pun keaiban diri kita, jangan sampai didedahkan pada orang lain. Ia menandakan bahawa kita berbangga dengan kemaksiatan dan dosa-dosa yang pernah kita lakukan sedangkan ia adalah sesuatu yang amat dikeji oleh Allah SWT. Aku mengulang balik saat aku masih berkawan rapat dengan seseorang pada suatu ketika dahulu. Kerana terlalu percayakan dia, antara kami sudah tiada rahsia. Dia tahu segalanya tentang aku. Aku tahu segalanya tentang dia.

Benar kata orang. Benda yang buruk orang akan selalu ingat. Benda yang baik senang dilupakan, lagipula benda baik hanya menjadi kenangan dan ingatan untuk tuan punya badan. Kita hanya mendengar tetapi selalunya tidak mengambil iktibar. Kerana itu kita selalu lupa walaupun petunjuk dalam peristiwa baik mahupun aib orang telah dikhabarkan pada kita.

Kini kami masih berkawan baik tetapi tidak serapat dahulu. Satu lagi kebenaran yang manusia canangkan aku akui - serapat-rapat kita dengan seseorang, suatu hari nanti, apabila renggang, akan renggang serenggangnya. Hal itu benar belaka. Dia mungkin pernah membongkarkan aib aku pada orang lain, kalau-kalau dia sudah tidak punya modal lain untuk dijadikan gosip harian. Tetapi harapnya dia tidak memperlakukan aku sedemikian rupa. Bersangka baik. Tetapi aib dia, aku sudah lupakan. Aku ingat satu tetapi setiap kali aku teringat, aku mengingatkan diri aku sendiri bahawa Allah mendengar apa yang ingin aku perkatakan, melihat apa yang aku lakukan. Aku membongkarkan aib orang lain, Allah akan membongkarkan aib aku jauh lebih buruk dari apa yang pernah aku bongkarkan. Wallahualam.

Harapnya aku sentiasa beringat dalam melakukan apa jua perkara. Aku sedang memperbaiki diri untuk menjadi orang yang lebih baik. Aku menyimpan aib-aib orang tetapi kebanyakannya aku sudah hanyutkan ke laut dalam. 

Apa-apapun, tetap cool dan stay positif,okayy? Senyum selalu. Awet muda.

Much love, 
@imsopipahhh xoxo

  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen