Awas!For Those Who Had Married Only! Jangan Buat Perkara Pelik-Pelik Masa Isteri Mengandung!

By Eppy Ismail - 10:29 PTG

Assalam :(


Hari ini...kalau entri aku,mesti bermula dengan salam lepas tu,hari ni kan??Tak boring ke korang??So,bagilah cadangan mcm ner nak improve k? Okay,hari ini,aku digemparkan dengan berita kematian seorang isteri kepada cikgu PJK aku masa sekolah rendah dulu. Tak perlu lah aku nak sebut nama kat sini,orang dah meninggal,tak baik. Al-Fatihah kepada arwah,semoga rohnya dicucuri rahmat Allah S.W.T. Amin.


Arwah meninggal masa nak melahirkan anaknya yang ke 8.Dia memang masih sihat,masih sempat jaga kedai lagi,tapi ajal mati orang Tuhan je yang tahu. Akhirnya,dia meninggal tengah malam tadi.


Tetapi...


Ada satu pantang orang tua yang si suami itu tak patuhi menyebabkan perkara seperti itu berlaku kepada isterinya. Dia memperbesarkan rumah kedainya. Kalau ikut kata orang tua-tua dulu,especially my mother punya inheritant yang cerita,Melanau..masa si isteri mengandung,si suami tak boleh :


1) Membuat kerja-kerja seperti menukul,memaku dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya.


2) Memburu binatang di hutan.


Dan banyak lagi yang saya belum ketahui sebab belum sampai masanya untuk saya tahu dengan lebih detail. Tetapi yang pastinya inilah antara 2 pantang yang perlu dipatuhi semasa si isteri mengandung. Kisah cikgu aku ni pulak,dia membesarkan rumah kedainya,sebab kedai dia diiktiraf sebagai AgroBazaar 1Malaysia & Cawangan BSN. Kalau dah cakap membesarkan kedai,mesti dia ada sedikit sebanyak tolong orang buat kerja macam menukul. Rasionalnya,orang tua-tua dulu cakap,bahananya ialah nanti air ketuban si isteri pecah ataupun uri si dalam perut si ibu ni pecah.Kalau kes ketuban,of course,anak yang bermasalah nanti tapi kalau uri yang pecah,memang ibu yang berada dalam bahaya.

Bagi yang tak boleh buru binatang pulak,si suami yang tetap nak buat tu nanti,terimalah mimpi bayi menangis rupa mukanya macam binatang yang dia buru.Itu informasi yang saya dapatkan daripada my mother lh.





So,pesanan aku kat semua yang ada kat luar sana. Jangan buat benda yang boleh mendatangkan musibah kepada anda dan keluarga. Ingatlah orang yang tersayang. Kepada keluarga arwah,marlah kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah. 

  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen