Pertandingan Pidato Piala Diraja Peringkat Bahagian Samarahan 2012

By Eppy Ismail - 7:15 PTG

Assalam :)


Petang yang memenatkan dan sedikit mengecewakan aku..tapi tak pe..hidup kan ada turun naik nya..atas bawahnya,kan??so,chill lah.. ;)


Ok,memandangkan ada permintaan dripada stalker blog ni,aku pun tak tau sapa,dia tak letak link dia,so aku penuhikan aje..tak salahkn..hehe..tak pe..sekali-sekala dia suruh aku ceritakan pengalaman semasa zaman sekolah ni.. :D


Ini pengalamn pertandingan pidato aku untuk tahun ni..untuk tahun 2011,aku tak join sebab masa aku menang tahun 2010 tu,my teacher said that ada orang yang pertikaikan kemenangan aku,n said there's bias,she's just a little kid and you gave her the runner up trophy,it's not fair,man and bla-bla-bla..well..the school didn't send me but there's a boy,quite talkative but not an expert in impromptu speech..the school sent him..I'm not a greedy girl..so,just let them la for 2011..SMK Asajaya won but I don't sure she get it in state level..ah..ignore them..perkara yang dah lepas jangan dikenang kan??hehe :) 


Ok,sekarang nak ceritakan perkara yang sebenar..chewah..haha..neves??tak lah kan..buat apa neves..nampak jugak ayatnya kat bawah tu..haha..ok..kali ni,pertandingan pidato ni diadakan dekat SMK TEBEDU. A big school,n NEW school.New environment jugak lah..well..2 weeks before the competition,I karang pidato but I got no idea..what?? Sepanjang about 4-5 days,masa terbuang macam tu je sebab tak de idea langsung nak buat apa..babe,this is serious matter..aku tak de guru pembimbing..yang ada,guru PENGIRING..yang bawa aku pergi and balik je..sebab apa??Sebab cikgu percayakan aku..huhu..akibatnya,akulah yang merana..berlatih sendiri..buat teks sendiri..pordaaaa..tapi nasib baik aku minta tolong kat sorang cikgu ni,nama dia Cikgu CHE HASNA ISMAIL. Tapi dia tukang kasi isi je..macam mana lah..hu..boleh pakai lah tapi sikit je..n then,teks siap..aku ada masa kurang lebih seminggu nak prepare semua..menangis air mata darah aku,stress dengan semua tu..sakit hati pun ada..tapi aku kuatkan semangat..sampailah...


**HARI PERTANDINGAN**

Ok,bangun awal pagi..cuci muka..mandi,,sarapan...bla-bla-bla- tak yah cerita lah kan??Aku sensored kan part tu..18SX walaupun dok..hehe..perjalanan dari sekolah aku ke sekolah tu lama lah jugak..around 1 hours??macam tu lah..tiba je kat sekolah..tengok semua dah ada..kecuali some contestants yang jauh-jauh macam dari Wira Penrissen,Asajaya n others yang lain tu la..semuanya ada 16 contestants kalau tak silap..sikit je..maybe sebab kurang pelapis kot..banyak jugak sekolah yang tak hantar..Simunjan No.1 tak hantar..tapi aku lagi hepi lah dorang takde..hehe..cerah peluang..aku kontestant number 5..not bad..alhamdulillah..haha ;p

Satu demi satu...

Tajuk sama..isi sama...gaya je lain..

& Tibalah giliran aku..

Bergetar jugak sebab lama dah tak berpidato..ada pun tahun lepas,KPBPNB tu,dapat saguhati je..tajuk aku ..haaaa..ada lain sikit..INDUSTRI PELANCONGAN MENJANA EKONOMI NEGARA..majoriti pilih tajuk AMALAN GAYA HIDUP SIHAT MENJAMIN KESEJAHTERAAN HIDUP..tajuk memang bes tapi...banyak yang pilih,,so,pasang strategi lah..kalau dah banyak pilih tajuk tu,pilih tajuk lain lh kan??hehe..Aku buka mulut,then..!@#$%^&*() habis...aku potong satu isi sebab dia minta 3 je..hehe..everything aku rasa boleh la..tak excel sangat..


Tak lama lepas tu,tiba pulak masa spontan..aku konfiden aku boleh jwab..aku cakap macam tu je sebab kita tak tahu apa akan terjadi lepas ni..so..korang tau aku cabut apa?? AMALAN RUMAH TERBUKA WAJAR DIAMALKAN DALAM KALANGAN RAKYAT MALAYSIA..
Yoh??Haha..melompat girang dapat tajuk tu sebab memang bes..aku paling pandai dn arif sal perpaduan  ni..dan aku dapat banyak maklumat jugak pasal rumah terbuka..so??aku bantai lah..cukup 4 empat isi,aku pusing,aku turun.aku jalan.aku duduk..huh..lega hati beb.. :)


So,pesaing terdekat of course juara tahun lepas,SMK ASAJAYA..but tawakal je lah.kite dah buat yang terbaik..hehe..dia memang power tapi gaya dia overrrr kot??like that la..pandai describe macam tu je..hehe.. :)


Selingan pulak,tengok orang menari..actually,aku teringin jugak nak pakai pakaian tradisional,menari kat atas pentas..tapi kekangan masa you know..I can be a great dancer,u know..in my dream..haha..tapi satu lah yang tak bes tengok orang menari kalau diorang tak pro,diorang susah sangat nak senyum..mungkin faktor gabra buat dia macam tu..aku pun tak tahu..hehe..kalau aku,aku sanggup jadi orang gila kat atas tu.. :)


Stop. So,sekarang masa nak umum sapa pemenang. Dup Dap Dup Dap tapi berhenti sekejap. Rasa cam dah tahu je siapa pemenang dia. Tapi pedulikan lah..Num 5,SMK ASAJAYA..so mengejutkan wo..tak tahu kenapa boleh jadi macam tu..number 4,SMK SERIAN..my friend jugak..tapi tak sangka jugak dia dapat..hehe..num 3,SMK KOTA SAMARAHAN..saingan sengit jugak..well,num 2,SMK WIRA PENRISSEN..aku kengkadang heran jugak sekolah ni,sentiasa ada pelapis untuk aktiviti macam ni..well done lah cikgu diorang..memang dahsyt! AND THE CHAMPION FOR 2012..jatuh kepada...SMK GEDONG! Hehe..I agak gembira tapi tak rasa surprise sebab masa hakim lipat kertas nak masukkan dalam sampul,aku tengok petak num 1,nama sekolah ku that is SMK GEDONG. Well,aku tak mengharap sangat takut nanti bukan pulak,kan??Tapi,alhamdulillah,,aku dapat prgi Sarikei untuk state level..


So,masa balik??Heiii..kereta bertunda lah pulak..huhu..tu lah..tapi bes jugak rasanya pulang dengan kereta bertunda ni..hehe..sampai jugak akhirya kat rumah..alhamdulillah..cikgu tahun ni,tak belanja kita apa2 macam tahun 2010 tapi..tak pe..aku tak mengharap pun..hehe..


So,inilah kisah aku untuk tahun 2012 for division level..tak lah hebat mana,tak teruk mana.tapi nantikan kisah aku untuk state level. lagi dahsyat. okie?? Nak undur diri,kena ucap..


Wassalam. Have a nice day! :)









p/s : pic-pic ni segar dari ladang,ok?tak ada susuk atau sebarang suntikan gelatin untuk mencantikkan wajah para pelakon yang ada dalam pic tu..n satu lagi..I nak cakap tapi I lupa..tak yah cakap lah kalau cenggitu kan?hehe..






  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen