Tak Semua Orang Suka Kita

By Eppy Ismail - 11:05 PG

Assalamualaikum.


Dari hari ke hari,aku perlu jadi matang dan terima hakikat yang tak semua orang suka kita. Suka dari segi suka perasaan,suka dengan perbuatan,percakapan or whatsoever. 

It is human nature. Hatred.

Sebagaimana setiap orang ada citarasa sendiri,mesti ada yang tak suka dan suka. Dari situ,concentration of tak suka tu boleh diukur menggunakan perkataan benci. Paling extreme adalah benci sampai boleh lead to dendam.

Dulu,aku cuba untuk berbuat baik kepada semua orang. Dan orang pun buat baik kat aku. Dari situ aku assume yang orang tu baik kat aku,selamanya baik. Tapi tak semestinya. Ada suatu ketika aku palingkan belakang aku,diorang cakap buruk pasal aku. As long as tak sampai ke telinga aku,selama itulah aku tetap anggap dia baik dengan aku. Of course,bila dah sampai pengetahuan aku yang dorang cakap belakang aku,mestilah hati terguris,tersinggung,marah dan sebagainya. 

Tapi aku tahan. Aku sabar.
Aku tetap buat baik,dorang pun tetap buat baik.
Depan aku. 
Aku tak kisahlah. As long as hidup kau bahagia.
Hidup aku pun bahagia.

Dalam soal cinta pun,aku buat benda sama. Hati aku terguris banyak kali. Ditipu,walaupun aku dapat rasa,tapi aku tetap sayang. Jangan panggil aku bodoh. Aku tak bodoh. Cuma buta. Cinta membutakan. Even dia bukan milik aku lagi pun,aku still anggap dia macam dulu. Aku still layan dia nicely. Bahkan tak rasa pun kebencian. Mungkin aku ada silap mana-mana. Tak tahulah. Rancangan Allah,siapa tahu. 

Nature aku,memang dilahirkan macam tu. Aku akan berusaha sedaya upaya untuk jaga hati semua orang asalkan dorang selesa around aku. 

Tapi yelah..
Baik manapun kita
Caring manapun kita
Tetap akan ada orang tak suka

Sebab rimas.
Sebab menyampah.

Cuma orang yang memahami akan nampak
Cuma sebelah jiwa aku yang nampak
Someday,kalau dah jumpa
Betapa aku berusaha untuk jadi orang yang terbaik 

Di sisi dorang,wey..


  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen