Susahnyer Nak Jadi Nurse..

By Eppy Ismail - 3:09 PTG

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan..selamat petang?


Hehe. Alhamdulillah,hari ni aku masih berkesempatan untuk melawat blog aku yang dah bersarang berhabuk dan berhapak nih. Tapi sebelum tu,aku nak ucapkan selamat hari raya aidil adha kepada umat Islam di seluruh dunia yang menyambut perayaan hari raya qurban ni. 

Sekarang ni,aku dekat rumah. Yeahh. Tengah cuti 3 hari yeahh. Tapi malangnya ada kuliah ganti pulak hari Rabu depan. Bleahh. Animal dissection lab pun minggu depan. Yeayy. Yang tu gembira pulak aku. Hehe. Bebudak Fizikal blame kitorang ni bebudak Hayat kejams. Whatever. Tapi,apa-apa pun,life must go on. Hehe. Hidup kat kampus pun bukannya boring sangat pun. Ada kawan,kalau tak buat apa-apa,duk study memanjang dalam bilik. Kalau rasa-rasa boring,sewa keta,pi ronda-ronda bandar Kuching,cari makan. Hehe. 

Official announcement by Mister Razif (lecturer) kat FB sal kuliah ganti.
Huhu. 

Dapatkan katak ye,sir? Haha. Sir yang hensem dan kiut ni jarang buat
announcement kat fb,but once in a while bila dia buat kan..ahh..melting gua..

Btw,sejak akhir-akhir ni,benda ni lah yang buatkan aku semangat balik nak belajar sebab lepas exam mid sem hari tu aku rasa down giler dan pasrah je dengan apa yang aku dapat. Kali ni aku rasa motivated nak capai ke tahap tu dan alhamdulillah. Aku sekarang sedang merangkak untuk mencapai cita-cita baru aku yang murni iaitu Ketua Jururawat atau lebih dikenali dengan pangkat Sister. 

Credit : www.fmhs.unimas.my

Tapi kan..
Tapi kan..
Tapi kan..

Masa jerayawara dari fakulti perubatan dan sains kesihatan UNIMAS bagi ceramah hari tu,kuota untuk student ASASI masuk nursing kat sini ada 30 orang,tapi cuma ada 15 orang yang layak recent intake sebab dia nak chemistry SEKURANG-KURANGNYA gred B. Alahhhh..alahhhhh..

Aku dahlah "terer" Chemistry.. dia nak at least B pulak..eiii..nak dapat C pun rasa nak burst..apa lagi B..

Dengan hybridisation ny lagi..belum masuk organic chemistry..lagi banyak yang nak kena faham...dan KIRA.

Aku memang nak masuk nursing sebab aku rasa kerja nursing ni,aku ada kerja nak dibuat. Aku ni jenis yang kerja cepat bosan. Kerja cepat bosan. Lagi-lagilah disuruh kerja jaga kedai. Nanti bila dah terlalu banyak goyang kaki masa takdok customer,aku akan goyang kaki memanjang. 

Tapi masalahnya sekarang,aku kena dapatkan pointer 3.4 ke atas walaupun hakikatnya bila dah dapat 3.00 dah layak masuk nursing kat UNIMAS sini. Aku kena setkan target untuk diri aku sendiri supaya position tu selesa untuk aku enroll masuk. Means that,no doubt lah. Kau apply,kau gerenti dapat. 

Tapi lagi satu masalahnya ialah bila ramai yang nak apply medical doctor,bila mereka tak layak untuk medic,mereka akan dicampak ke nursing,if and only pilihan kedua mereka ialah nursing.

Ya Allah,tawakal je lah. Moga-moga aku dapat pursue belajar dalam nursing.

Korang yang come across sini,dan kebetulan masih study degree in nursing,boleh tak bagi pendapat or pandangan tentang benda ni. Hopelah ada lagi manusia yang sudi mendengar luahan hati rakan blogger yang tengah kesusahan ni. Tsk tsk. :"(

  • Share:

You Might Also Like

1 67 komplen