Kisah Datuk Muhyiddin Datang UNIMAS

By Eppy Ismail - 10:00 PTG

Assalamualaikum.


Di minggu study week ni,ada jugak event yang MESTI dihadiri. Padahal,presiden JPPU escape. Tak pegi. Apo citerr? Aku exco cikai ni jugak yang pegi. Puiihh.

Btw,nak citer siket. Hehe. Harini,Dato' Muhyiddin datang UNIMAS. Hehe. Dia dengan isteri dia. First time tengok Dato' depan-depan. Dengan isteri dia sekali.

Sepanjang event tu,dia bagilah ucapan. Takde apa pun sebenarnya. Saja nak borak ngan dak-dak UNIMAS,ngan staf2 UNIMAS,borak-borak formal. Dia bagi ucapan,kita dengar. Aku dengan geng dahlah duk jauh di atas. Curam. Tengok Datok macam tengok semut je. Kecik je dia kat bawah sana. Nasib baik ada skrin besar. Zoom jugaklah kalung Sarawak yang cantik kat leher Dato tu.

Ucapan,bla-bla-bla..macam biasalah kan..

Ni part best. Sesi soal jawab. Soalan first tentang GST. Bebudak degree,biasalah. Nak tunjuk terer. Siap sebut lagi perjanjian apa tah. Aku pun tak ingat. Dia tanya,kenapa Sabah dan Sarawak kena GST jugak sebab hal-hal cukai ni tertakluk bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Dato' pun jawablah. Aku tak tahu sangat sebab aku memang tak tahu topik GST tu tentang apa. So,aku pun sibuk buat tutorial sebab exam final sem lebih penting. Well,of course..

Soalan kedua,tentang MUET. Boleh expect soalan tentang apa kan? Kenapa band MUET dinaikkan untuk graduate. So,jawapan Dato' ialah sebab banyak syarikat multinasional yang tak puas hati dengan tahap penguasaan bahasa Inggeris graduates kat Malaysia ni. Ada yang nak job besar,gaji besar tapi fluency dalam English is not that good. Means that tak memuaskan hati majikan yang nak ambil diorang bekerjalah. Persatuan Pengilang-Pengilang Malaysia nak kerajaan naikkan band kelulusan MUET. Itu untuk MUET. 

Kenapa nak kisah tentang kenaikan band MUET? Everyone can learn and speak English if they really work hard for it.

Ada lagi soalan lain yang aku malas nak mention kat sini,tapi yang satu ni sangat menarik. Sebab lecturer yang tanya. Dato',bila nak naikkan gaji lecturer?

Haha. Dato' jawab apa? Saya pun tak tahu nak jawab apa. Kalau saya,saya setuju kalau gaji lecturer dinaikkan. Tapi hal tu kena ada persetujuan dan perbincangan balik dengan JPA dan Jabatan Kewangan. Jabatan Kewangan,Dato' Najib control.

So,Dato'? Kalau boleh bagi BR1M banyak-banyak kat rakyat,takkan tak boleh naikkan gaji lecturer? Proportion lecturers IPTA jauh lebih sikit dari jumlah rakyat yang terima BR1M. Ngehehe ~

Lepas sesi tu,baliklah. Hermmm. Macam bosan pulak. Kalau dapat selfie dengan Dato' Muhyiddin tadi,boleh gak buat cerita gempak jual satu kampung. ~~

Okayy,that's all for today. Have a nice sleep y'ollss. Goodnight! :)

**Sorry takde gambar ye sebab gambar dalam hp,takleh nak bluetooth ke laptop. :) 

  • Share:

You Might Also Like

1 67 komplen