Learn Something from Someone Like Subirin

By Eppy Ismail - 10:17 PTG

Assalamualaikum :)

Tinggal bapa hari je lagi nak masuk uni balik. Huuuu. Sedih pula rasa hati ini nak meninggalkan keluarga dan crush. Eh?

Btw,siapa Subirin? Subirin ini adalah seorang lelaki,ada mata,ada telinga dan juga ada mulut. Tak kurang dari orang lain. Serupa je. Dia pandai,rajin. Tapi dia ada satu kekurangan. Sikap dia.

Riak.
Cakap besar.
Dengki.

Itu adalah apa yang aku dengar dari classmate dia dan juga aku sendiri perhatikan. Bila dalam group whatsapp,dia akan conquer conversation sampai orang lain naik muak baca. Kadang-kadang dia ketawakan orang lain dan cakap dia lagi tahu benda tu. Adalah satu ketika tu,kawan dia bagitahu dia yang dia dapat B+,tapi dia pi balas balik “I beat you!” dengan nada yang lawa. Kalau kat Sarawak,lawa ni maksudnya sombong,bukan cantik yer kengkawan. Hehe.

Bagi aku yang tebal hati dan sentiasa bersangka baik ni,itu adalah cara dia untuk menaikkan moral kawan dia untuk bersaing lebih lagi. Tak ada salah dalam penggunaan I Beat You dia,walaupun kedengaran agak sombong dan angkuh. Kalau dia cakap macam tu kat aku pun,aku buat der je lah. Bukan boleh bagi markah aku naik pun kalau aku kecik hati kat dia. Baik tikam jauh-jauh,buang yang keruh,ambil yang jernih.

So,ada satu benda saja yang boleh buktikan dia ini tergolong dalam golongan istidraj atau tidak. Pada suatu hari yang hening,aku wasap dia. Aku tanya tentang macam mana cara nak pilih laptop yang okay sebelum beli. Aku buka conversation. First jangkaan aku adalah kalau aku tanya pun,mesti dia suruh google or paling tak pun,siggest then trus suruh survey kat kedai. Tapi rupanya tak…

Dia bagitahu every details yang ada untuk pilih laptop yang sesuai. For intro,dia kata yang jenama laptop tak effect sangat performance laptop. Sama ada acer or asus,both satisfying sebab boleh bertahan lama asal handle with care. Next,aku tanya kalau yang boleh hold kerja-kerja editing foto and video and audio secara advance,what should I consider. He straight away explain to me cari yang ada graphic card tinggi. Latest year pun kena consider juga sebab makin latest,makin improved. From 2013 and above,should be okay. Maksudnya withstand dengan kerja-kerja beratlah. Lastly,he suggest kalau dapat beli asus i5 pun dh okay,tapi kalau mampu beli i7,that’s better.

Macam biasalah,kalau orang lain dapatkan opinion dari dia,mesti cakap dia tunjuk pandai or whatsoever. Untuk aku yang kurang memahami kalau tak explain sedetail-detailnya,I sangat appreciate every words he said. Seriously.

What he did is right. He just want to help. But at the same time,he’s eager to help sebab tu dia explain panjang2 walaupun kengkadang part tu,kita tak perlu tahu pun. Orang kita ni pelik. Bila minta tolong,tak explain panjang lebar,tak faham,mengadu. Bila dah explain panjang lebar,cakap tunjuk pandai pulak kan. Lebih baik daripada terus cakap “surveylah sendiri kat kedai”.

This shows that he is orang yang tak kedekut ilmu. Kalau dalam pelajaran pun,ada yang datang tanya dia. I saw at the café last time. Walaupun cara dia agak kasar,tapi kau kesah ke kalau nak dapat ilmu? Lainlah kalau dia suruh kau buat benda tak senonoh. Lari jelah. Haha. Biar kita tebalkan muka,asal dapat ilmu yang dia ada. So,kepada sesiapa yang pernah ngumpat dia,kau terbalikkan otak kau sekali sekala. Tengok dia dari sudut yang lagi baik. Yang boleh datangkan peluang untuk kau. Mungkin sebab orang mengumpat nilah Allah berikan dia lebih banyak kekuatan dan petunjuk untuk dia cemerlang dalam pelajaran dan hidup.

Lastly,thanks for the advice,Subi!

p/s : dulu jarang giler jumpa pensyarah. Alasan? Sebab malas nak turun dorm bila mata cakap sedapnya nak tutup sambil baring atas tilam. Huhu -_-“


Much love,
@imsopipahhh xoxo

  • Share:

You Might Also Like

7 67 komplen

  1. Wau.. macam unik je someone yg bernama Subirin ni..btw, sy suka cara awak berfikir tentang seseorang.. :)

    BalasPadam
  2. ada orang boleh terima, ada orang tak boleh terima individu yg mcm ni... kembali kepada tuan diri masing2 lah.

    BalasPadam
  3. Conquere conversation ws haha. Ur wc *terjmpa time browsing*

    BalasPadam
  4. haha trharu mek. Sama sama *trjmpa time browsing*

    BalasPadam
    Balasan
    1. omg subirin baca! haha sorry if ada part yang quite harsh. :) goodluck in medic and life juak!

      Padam
    2. Skda la harsh. Mmng true pun haha. Maksehh. Gudluck juak in studies and semua urusan :) *nice blog btw haha*

      Padam