Impian Haji Seorang Muslim

By Eppy Ismail - 10:06 PTG

Assalam :)

biarpun lusa exam sejarah spm,sempat jugak update blog malam ni. yelah,siang tadi tak habis-habis ngadap buku. dengan xtra class,dengan xtra work,harapkan sejarah boleh lulus dengan a++ lah.

hari ini,one of my friend,balik dari tanah suci mekah. dia baru form 4. so,sekarang dia dah jadi hajah. Hajah Noraihan. Tahniah,dik. Aku sangat jeles dengan dia. Di usia yang sangat muda,boleh buat haji. Mudah-mudahan Allah bagi dia haji yang mabrur.

Mendengarkan dia yang dah pegi haji,aku teringat kat diri aku sendiri. Adakah masih ada tempat untuk aku bila aku mendaftar untuk pegi haji nanti? Cukupkah kuota untuk aku pergi menunaikannya? Mendengar berita dari orang sekeliling,aku sangat takut dan terkejut. Anak seorang cikgu aku yang baru didaftarkan dijangka akan menunaikan haji pada tahun 2060. Ya Allah ya tuhanku,aku mohon sangat-sangat,berikanlah aku kesempatan untuk pegi ke sana sebelum aku tua,uzur dan tak mampu. Allah maha adil dan maha mendengar hambaNya yang ingin sangat nak pegi haji. Biarlah kita sendiri yang pergi tunaikan haji,biarlah kita sendiri yang merasakan nikmat haji itu. Biarpun aku hanya layak bergelar muslim,bukanlah seorang muslim yang mukmin,tapi aku tetap mahu keredaanNya.

Astaghfirullahalazim. Istighfar sendiri aku dibuatnya.



Wahai hamba-hamba Allah sekalian,kita haruslah sedar bahawa kita tidak punya banyak masa. Sempurnakanlah solat lima waktu kalian kerana sesungguhnya kita ialah umat yang paling banyak diberikan syafaat oleh Allah SWT. Sedangkan ada umat terdahulu yang perlu membunuh diri sebagai suatu cara untuk bertaubat kepada Allah SWT. Keringanan yang diberikan adalah seringan-ringan yang mungkin. Barangsiapa yang mampu bertahan di penjara Allah,maka ganjaran yang menantinya adalah syurga bersama nabi-nabi dan orang-orang beriman. Barangsiapa yang sering terlepas dari siksaan dan hidup tanpa rasa bersalah,maka seberat-berat azablah baginya di akhirat kelak.

Semoga Allah membukakan hatiku ke jalan yang lebih terang dan tidak leka dengan dunia yang penuh sandiwara ini.

Amin Ya Rabbal Alamiin..




  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen