Tak Terubahkan

By Eppy Ismail - 11:06 PTG

Karya : Fynn Jamal

Dalam keadaan aku bersujud tubuh sehingga terkebas setiap rongga;
Aku meminta dia izinkan kamu untukku
Aku merayu agar disudikan nafasmu milikku.

Dalam terjasad aku bersimpuh terus sehingga tergamam setiap raksa;
Aku memujuk dia datangkan kamu selalu
Aku menyembah agar dihulurkan ikhlasmu setuju.

Dalam suasana aku berduduk teguh sehingga terkeras setiap hirup;
Aku menunggu dia hidupkan sepenuhnya
Aku menangis agar dikasiankan mimpiku seikhlasnya.

Dalam bayangan aku berlutut tegap sehingga terkemam setiap degup;
Aku mengemis dia bagikan seredhanya
Aku merengek agar diihsankan dirimu selamanya.

Namun aku lupa;
Dalam keadaan terjasad suasana bayangan aku bersujudsimpuh duduk-berlutut itu tadi,
Telah tertulis atas awan berdakwat pekat likat kekal tak-terubahkan--

Jodoh mati sesungguhnya--
Wahai manusia, pendeta dan rakyat jelata;
Telah siap hikayatnya.

Mintarayulah,
Pujuksembahlah,
Tunggutangislah,
Emisrengeklah;

--tak terubahkan.


**ever wonder how hard you've asked, but still no answer? sometimes, god knows best. all for good reasons, i guess. i don't know. ask him.

  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen