Islam Finance..or Genetic Science??

By Eppy Ismail - 9:46 PTG

Assalam :)

Bila tengok kakak Veronica saya ambik genetik science,serta merta hajat nak kerja kat bank luntur. Aduii,sudah betul nak buat pilihan.Dalam biologi,saya memang suka bab genetik. Lagipun,itulah satu-satunya bab yang saya suka. Saya enjoy belajar. Finance? I want to try sebab saya kena berani meneroka benda baru. Mungkin jugak benda baru tu adalah minat yang tak kita tahu selama ni. Tapi pilihan kedua tiba-tiba muncul depan mata? Apakah kemungkinan yang akan saya buat?

Gambar hiasan


Islam Finance. Prospek kerjayanya luas. Perbankan Islam tumbuh dengan cepat kat Malaysia sekarang. Produk perbankan Islam memang menjadi pilihan ramai. So,undoubtly,memang menjanjikan kerjaya. lagipun,tempoh masa untuk belajar kat universiti ialah 3 - 4 tahun. Tak lama,dah kerja. Tapi,perlu kerja keras lagi nak belajar prinsip akaun,semua benda alah tu sebab nak kena masuk matriks aliran akaun. Tak leh lah aliran sains. Kalau gitu,bye-bye lah kat sains.

gambar hiasan


Genetic Science. Bunyi cam bes. Kata orang,kalau kita minat benda tu,kita cepat belajar. Memang betul Tapi saya tak tahu apa yang dorang belajar dalam genetik science. Nanti kerja apa. Saya google tak jumpa-jumpa. MUSTAHIL! Saya pun tak tahu kenapa. Alamatnya,saya masih kabur tentang course ni. Bunyi cam mencabar tapi saya tak sanggup lagi nak berdepan dengan subjek Kimia kalau dorang masukkan sekali dalam modul. Kalau ada,reject teruslah.

Korang semua,pembaca entry ni,kalau ada apa-apa maklumat,tolong komen kat bawah ni. I'm totally lost. Minat saya ada kat dua-dua bidang ni,banking dan genetik. Tapi which one better? Yang mana satu menjanjikan kebahagiaan hidup dan ada gaji yang lumayan? Kalau dah kerja nanti,kena pertimbangkan jugak kerjaya tu ada masa untuk frenz and family. So,how,kengkawan?

Walaupun tendency saya lebih kepada sastera dan grafik art,tapi saya tak bercadang nak jadikan bidang sastera nor art yang lain sebagai karier utama dalam hidup. Better jadi side income,cukuplah.

So-so-so? Help me to make a decision,buddies...


  • Share:

You Might Also Like

8 67 komplen

  1. Thanks follow blog akak. .. n now akak follow back blog adik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. oukey..thanks a lot..jenguk2 lah selalu k? happy blogging :)

      Padam
  2. Thanks follow blog aka...akak follow blog adik balik #283...

    BalasPadam
  3. As Salam
    Sis,my advise....cuba buat kajian mengenai kedua-dua bidang yg sis minati dan kemudian senaraikan seberapa banyak pro n kontra sesuatu keputusan tu...pilih berdasarkan yang mana paling banyak pronya,for me the best choice is the choice which you choose based on your skills,knowledge,interest.Skills without passion is useless,knowledge without interest will leads you to unsatisfactory in your life.Money isn't everything even though we need money to survive in this materialistic world.

    References for genetic science :

    1. http://www.slideshare.net/Kyranie/pegawai-sains-genetik
    2.http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/7128-kejuruteraan-genetik-di-mana-batasannya
    3.http://bioperubatan.blogspot.com/2009/02/kerjaya-dalam-bidang-sains-bioperubatan.html

    Setahu sis,bidang genetik ni termasuk dalam salah satu bidang bioteknologi.Bila bercakap mengenai bidang sains,ianya tidak akan lari daripada matapelajaran seperti kimia,biologi,fizik dan sudah sepastinya ianya melibatkan matematik,logik,analisis dan sebagainya.

    dibawah adalah petikan artikel yang sis amik dari sumber http://afterschool.my/bm/courses/info.php?courses=Sains&course=Biologi&cid=18&spid=76

    Genetik
    Genetik ialah kajian DNA, termasuk struktur, fungsi, keturunan dan variasi dalam organisma hidup. A major genetik akan melihat bagaimana gen disalin dari satu generasi dan diturunkan kepada generasi lain. Kerja kursus membabitkan pembelajaran mengenai pewarisan sifat dan jalan genetik evolusi. Pengetahuan daripada genetik biasanya digunakan untuk memperbaiki tanaman dan haiwan. Bersama-sama dengan bidang bioinformatik, data yang dikumpul daripada kajian genetik digunakan dalam bidang bioteknologi untuk meningkatkan membuat/mengubah suai produk.

    Harap info yang sis sediakan memudahkan proses pemilihan.Good Luck.



    BalasPadam
    Balasan
    1. ok,thanks a lot for the info..sy akn cuba try untuk bnding bezakn then decide what to choose. :)

      Padam
  4. Your blog is very nice. You have full grip over the topic of islamic finance i am wondering for something related islam and debt

    BalasPadam
  5. Jennifer..i'm glad that you're visiting my blog and being interested with this topic. i haven't xplore deeper on this topic but i'll try my very best to make you understand. economic prospect nowadays are growing faster since they use islamic ways in managing finance problem rather than conventional finances. :)

    BalasPadam