KEDEKUT For The Sake of Future

By Eppy Ismail - 12:57 PG

Assalamualaikum.


Hari gaji dah lepas kan? Hari gaji aku lama dah lepas tapi boss belum lagi bagi kantau ni. Tunggu cek invois keluar,barulah boleh bagi kantau. Dan kasi lebih sikit. Biasa dia bagi RM300/bulan.Yang tu,buat aku gembira sikit mendengarnya. Al-maklumlah,masuk U minggu depan perlu banyak fulus,ye tak kawan-kawan? Bagilah bonus lima ratus ke,seribu hengget ke.. *tamaknyer iolls,yuolls..diberi betis,nakkan paha pulak

Tapi masa-elahnya bila duit gaji keluar,macam-macam yang aku pikiaq nak buat,nak beli. Yang itulah. Yang inilah. Sebab tulah aku buat entri khas bertajuk KEDEKUT ni. Nak kedekut? Ke tak nak kedekut? Lama-lama memang nak kena jadi KEDEKUT juga. Tapi masih tahap NEWBIE lagi. Tak masuk NOVICE. Lagi-lagi yang TANGKAI JERING. Yang TAIK HIDUNG MASIN memang tak aa kot. Tu dah tahap dewa. Haa. Aku masih KEDEKUT yang jenis-jenis innocent gitu. Cewah! *orang kedekut nampak kejams,selamba pulak guna word innocent untuk orang kedekut -_-'

Kenapa aku cakap kena KEDEKUT?

Bila aku dapat duit. Wahh! Duit banyak ni. Aku dah lama tak shopping! Nak pi shopping lah. Weeehaaaaa! *sambil buat pusaran tali kat udara macam koboi selalu buat a.k.a bershopping sakan,akan ada perkara yang lagi penting 2 ke 3 hari yang akan datang yang memerlukan duit. Lebih teruk,duit yang diperlukan tu dalam jumlah yang banyak lagi tu! Pernah terjadi satu hari,aku spend duit insentif ujian bulanan aku untuk beli tudung or makanan,aku pun dah tak ingat dah,tetiba dua tiga hari lepas tu,cikgu minta kitorang *termasuk aku bayar buku kerja. Yang dahsyatnya,bukan sorang je yang minta,2-3 orang cikgu minta. Duit tinggal sikit,nak bayar guna loan pun macam tak cukup je. Sudahnya,minta juga duit kat bapak. Bukan tak nak mintak kat bapa,cuma tak nak lah susahkan dia. Aku lebih suka kalau aku sendiri yang berusaha..gitu..



Dah tu,bila tiba masa aku kedekut nak spend duit takut-takut ada benda yang lagi important guna duit,ikut prioriti,tak ada pulak hal-hal yang berkaitan datang sergah. Secara tiba-tiba,memang tak ah kalau aku cakap datang sergah pun macam tak nak datang je. Tapi aku tak pulak rasa menyesal simpan duit lama-lama cuma kalau aku tak dapat nak tahan nafsu serakah bila cuci mata,aku akan spend juga duit tu. Haha! Sekarang mungkin jarang kot sebab terbiasa,bila cuci mata dan nak beli barang mahal yang berkenan di hati,akan keluar dialog macam ni,"Tak payahlah. Nanti duit kau habis,kalau kau jumpa barang lagi bagos dan murah,amacam?" atau ini,"Nanti-nantilah. Nanti duit kau habis. Kau bukan kerja tetap. Part time je pon," 



Begitu evilnya,kau pun baca kan?

Tapi kan,kadang-kadang kehendak dan keperluan ni datang serentak. Keperluan mesti jadi keutamaan berbanding kehendak sebab kehendak cuma bagi nilai tambah untuk keperluan sedia ada. Kalau nak mengelak daripada terbabas kat tepi jalan,aku akan track aliran tunai aku tiap bulan. Dari mana sumber datang,duit belanja kat mana. Kalau over-spended *bukan spender,okay? aku akan muhasabah diri. Why over-spended? Does it really worth and beneficial untuk aku? Kalau tak,aku akan letak financial target untuk next month. 



Macam mana aku tahu yang aku over-spended untuk bulan tu?

Aku akan check aliran tunai,pastu aku dapat tahu yang aku dah spend lebih dari 50% purata perbelanjaan 3 bulan sebelumnya. Contohlah ; 

Januari aku spend RM 50.
Februari aku spend RM 80.
Mac aku spend RM 40.

Purata untuk tiga bulan ni ialah RM56.67. 50% daripada purata ni pulak berjumlah RM28.33. 
So,target perbelanjaan maksimum untuk bulan April ialah RM 85.00.  

Kalaulah perbelanjaan bulan April tu lebih daripada RM 85.00,itu maksudnya dah over-spended lah. 
Actually kalau tak guna formula ni pun tak apa. Kalau jurang angka tu semacam je,over-spended lah tu. Lepas tu,cuba kira untuk target perbelanjaan maksimum bulan depan.

Tapi kadang-kadang,aku kena persetankan jugak semua benda alah ni. Life unexpected sangat. 

Well,aku ingat kita ni hidup perlu jadi KEDEKUT jugak supaya tak jatuh muflis. Lagi satu,supaya orang taklah asyik nak kerja minta je sedangkan diri sendiri tu mampu pon nak dapatkan sendiri barang yang dia tak ada tu kot. Kalau selalu sangat,sapa tak marah. Kalau sekali dua,aku tak ambik port kot. 

Sendiri mau ingatlah..

p/s : Haha! Sentap kot kat sorang classmate masa sekolah menengah dulu. Kalau kita bawa bekal,walaupun dia nampak bekal aku tu cukup-cukup untuk sekali suap mulut aku je,dia tetap nak minta. Manusialah katakan..    


  • Share:

You Might Also Like

0 67 komplen