Sabtu, 31 Mei 2014

Sekitar Pesta Pantun Sekolah Rendah & Sekolah Menengah Peringkat Negeri Sarawak 2014

Assalamualaikum.

Actually acara ni berlaku dua minggu yang lepas. 19,20 & 21 Mei lepas. Aku ni bertindak sebagai jurumekap untuk pasukan pantun SM yang mewakili Bahagian Samarahan iaitu SMK Gedong. Pertandingan pada tahun ni bertempat di UNIMAS Kampus Timur,Kota Samarahan. Lagipun,aku dulu ex-pemantun SMK Gedong 2010-2013. Dari zaman muka bertanding tak berbedak sampai la ni team pantun dah macam team yang digeruni lawan. Sebab make up yang boleh mencairkan dorang. Bwahaha! Gurau yerr. Rilek.. :)

Hari pertama,team Samarahan ni dapat Bye. Diorang ni berada dalam Kumpulan B kalau tak silap. Dalam kumpulan ni pulak,ada juara negeri Sarawak tahun lepas iaitu Betong. Pemenang di antara Betong dan Kuching akan bertemu dengan Samarahan. Perlawanan pertama berkesudahan kepada Betong. Betong semuanya peserta bukan Melayu,tau. Dalam persaingan berikutnya pada pagi tersebut,pasukan Bintulu telah menewaskan pasukan Sarikei untuk melayakkan mereka terus melangkah ke peringkat separuh akhir untuk menerima tentangan sama ada daripada pasukan Betong ataupun pasukan Samarahan.

Petangnya,bermula lah tugas aku nak memekapkan dorang ni. Muka semua masih fresh. Maklumlah baru nak enter game 1. Lawan Betong pulak tu. Tapi malangnya,nasib tak menyebelahi pasukan Samarahan tahun ni. Diorang tewas kat tangan Betong. Adalah silapnya tu kat mana-mana. Lagipun kalah yang masih bermaruah. Cuma kalah 3 mata saja. Tak pe,korang. Tahun depan ada lagi kan? Cuba lagi :)

Sementara tu,pada hari pertama tu,untuk Kumpulan A,pasukan Mukah *pasukan yang bertahun-tahun mewakili Sarawak sebelum takhta juara dirampas Betong tahun lepas masih mengungguli kumpulan dengan kemenangan menewaskan pasukan Sri Aman pada sebelah paginya. Dalam kumpulan yang sama,pasukan Sibu telah berjaya mengalahkan pasukan Limbang pada perlawanan sebelumnya. Ini bermakna,pada hari kedua,pasukan Mukah dan Sibu akan terus melangkah ke peringkat separuh akhir dan bertarung untuk merebut tempat ke slot akhir pada hari ketiga.



Sempat bergambar di atas pentas tempat pemantun bertarung. 


Bersama para pemantun yang kempunan untuk bertarung di Panggung Eksperimen,UNIMAS.


Model tak diundang..


Para pemantun Samarahan bersama jurulatih,Cikgu Hamsiah (baju pink) dan Cikgu Habibah (baju biru)



Sempat juga jadi model untuk Harian Metro edisi Sarawak. :-p

Pada hari kedua pulak,kami bertolak juga ke UNIMAS untuk menyaksikan pertarungan separuh akhir. Keempat-empat pasukan mempamerkan persembahan dan semangat juang yang tinggi. Dalam persaingan separuh akhir tersebut,pasukan Mukah dan pasukan Betong masing-masing berjaya menewaskan lawan mereka dan menempah tiket ke peringkat akhir. Berdasarkan pemerhatian aku lah,ini penilaian secara peribadi,kedudukan pasukan yang sedang bertanding pada ketika itu ;

1. Betong
2. Mukah
3. Bintulu
4. Sibu


Selfie untuk hari kedua.


Inilah venue untuk perlawanan awal dan suku akhir. Dalam gambar memang nampak usang,tapi bila 
tengok real,memang authentic. Kampus lama tak sama macam kampus baru UNIMAS iaitu 
Kampus Barat.


Hari terakhir pula menyaksikan perlawanan akhir antara pasukan Mukah dan Betong. Memang susah nak menentukan siapa yang bakal jadi pemenang sebab kedua-dua pasukan sama kuat dan memang padan bertemu di peringkat akhir. Dari segi kualiti pantun,pada pandangan aku,pasukan Mukah lebih mempunyai kelebihan untuk menyaingi pasukan Betong. Pasukan Betong pula lebih memihak dari segi kesopanan dan mempamerkan tahap kesantunan yang tinggi. Pokoknya,kedua-dua pasukan ada kekuatan dan terdapat titik kelemahannya. Namun keputusan juri adalah muktamad. Pasukan Betong dinobatkan menjadi juara pada tahun ini dan akan mewakili Sarawak ke peringkat kebangsaan. Pemantun terbaik pula dari pasukan Mukah. Rezeki masing-masing. 

Tahniah diucapkan kepada para pemenang dan kepada yang kurang berjaya,berusaha lagi pada masa yang akan datang. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan