Selasa, 6 November 2012

Lagu Tradisional Kaum Melanau - Tun Abun (Versi Eppy)

Assalam :)

Hye! Saya datang lagi ni. Bawa lagu baru. Cover lagu baru. Hehe. Sapa2 yang tau lagu Tun Abun tu,kasi kredit dulu lah kat korang sebab lagu ni dah terlampau lama..saya pun tak faham maksud dia apa tapi ini adalah lagu permainan budak-budak..Sekarang Bahasa Melanau,yakni bahasa ibunda saya telah mengalami terlalu banyak revolusi sehinggakan kejatiannnya sedikit terhakis dan bercampur dengan bahasa Melayu. Ah! Memang rugi sangat lah generasi macam saya ni tak pure lagi Bahasa Melanau yang dituturkan. Tapi,tak mngapa. Mungkin ada hikmah di sebalik nya semua tu. Jangan disesalkan. Ok? Dengarkan. Saya dah jazz kan sikit lagu ni. Al-maklumlah,saya ni suka jugak rosakkan lagu orang. Kalau nak dengar versi asal,kalau ada request nanti,boleh lah saya turutkan dan upload dia punya video kat sini. Youtube pun tak banyak siar lagu Melanau. Yang ada,lagu moden macam Bunga Layuk Dagen Sengsara (Bunga Layu Di tengah Sengsara) dan lagu Tubeng Balau (Tebang Balau~dalam BM apa eh,Balau ni..) Tak ingat dah..tapi dengar lah yer..macam dah desperate sangat dah ni..ok!


Lagu Tradisional Kaum Melanau - Tun Abun

Tun Abun
Sigugak apit inak
Apit lemun-lemun

Oh isid
Bak no isid?
Bak tubeng buluk
Bak no buluk?
Bak suput kabut siaw
Bak no siaw?
Bak kak lawey ukau

Jatuk wang ta-ae dun debay...

2 ulasan: