Cinta Perempuan,Lelaki dan Perspektif 16 Tahun

By Eppy Ismail - 6:22 PTG

Assalam :)

Halo semua!! Hehe..yalah kan..sekarang musim cuti..jadi semangat untuk berblogging pun tersangatlah kuat..ngehee..tapi topik hari ni berkisar pasal perempuan..why?? Just read and see..

I really don't know lah..maybe saya pun tak layak nak bercakap pasal topik ni memandangkan saya ni under age and boleh dispesifikasikan sebagai "BELUM MATANG SEPENUHNYA" tapi apa yang saya nak kongsikan kat sini hari adalah berdasarkan pandangan saya selama 16 tahun saya hidup di dunia ini. Not to say that this is completely real dan bak kata orang,lain orang lain pandangan nya. So,sebelum kita mulakan,saya nak tegaskan yang ini adalah dari sudut perspektif seorang gadis yang berusia 16 tahun. Okay? So,be chill and rileks. Jangan stress..hehe :)

Orang couple-ngapel sekarang kan? Sume cumel2 belaka..pegang tangan,ahh...sweetnyer! Yer ke dak?? Bila gaduh,aduuhh..sakitnyer..habis bantal geget sampai keluar kekabu..ambik pisau pemotong ikan sardin kat dapur,tebuk2 kat teddy bear..bila buah hati dah pujuk..nyesal pulak bear tu terbunuh..alaa..tapi masalahnya sekarang bukan yang tu..bukan..jadi apa lah??

Cinta : Lelaki,Perempuan dan Perspektif 16 Tahun. :)

First question --> Kenapa perempuan zaman sekarang lebih suka kejar lelaki berbanding lelaki yang kejar perempuan? Adakah itu disebabkan modenistik? Atau ada sebab-sebab yang lain?

Sometimes,pandangan ini ada pro dan kontranya. But I prefer more to logic-nya lah because nowadays,memang tak dinafikan nisbah perempuan lebih banyak daripada lelaki. So? It's logik lah kalau perempuan pigi cari lelaki cause kalau tak rebut peluang,banyak lah andartu kat dunia ni. Kesian pulak saya,kesian jugak kat gadis-gadis macam saya yang tak der lelaki nak nanti.

Tapi,the kontra-nya ialah apabila gadis berputus asa untuk kejar lelaki because of some concrete reasons. Antaranya sikap lelaki tu sendiri bila perempuan nak kat dia,dia jual mahal pulak. Ek-eleh,mentang-mentanglah dia buleh cari yang lain kan? Buat mahal pulak. Bila perempuan dah tak nak kat dia,baru lah menyedari kesilapan tu. Emm. Lagi satu,lelaki mesti tahu bahawa perempuan ini punya banyak keinginan dan nafsunya sangat tinggi. Silap orang,buleh juga ada ego tinggi. Kalau egonya yang tinggi menggunung,dipikat pulak lelaki panas baran..hm! Ngena sangat lah tu. Baru 1 jam couple dah putus kot? Hehe ~



Satu lagi reason yang saya selalu dengar ialah bila perempuan tiada keinginan untuk berumah tangga. What?! Eh,what the fish perempuan macam gini? Takkan tak nak kawen kot? Gila tak nak kawen? Ada jugak tau..but because of what? Of course kerjaya..she loves her carrier dan mungkin nak mencapai kemuncak kariernya tu mengambil masa yang lama,so she decides takkan kawen sebelum masa tu. Dan bila dia dah rasa yang dia capai kemuncak kariernya,dan usianya pun dah lanjut,dan (huh,banyak dan..) dia fikir yang tak de lelaki yang nak kat dia,so..dia takkan kawen lah. Senang sangat lah cerita macam gini kan? Ada jugak yang dah kawen tapi sanggup bercerai lepas tu sebab sayangkan karier lebih dari family. Bab ni,saya cuma dapat bagi contoh sebab saya pun tak tahu apa yang couple macam ni fikirkan. Contohnya,case Katy Perry dan Russell Brand yang bercerai lepas kawen for a year just because Katy tak nak pregnant sebab she still want to run her carrier. So,at the end,they decided to quit from the marriage. Memang niat dorang baik,kawen dulu baru dapat anak. This is why I said the kontras from women kan? Sebab perempuan,lelaki merana. Dalam kes ni,saya menangkan lelaki,not because they always right,but they deserve it.



Okay,actually entry ni agak keluar dari topik nya..ke saya yang tak pandai nak kasi tajuk apa,lantak lah kn? Tapi saya nak kongsikan jugak beberapa perangai kaum lelaki lah,bagi saya,yang tak patut dia buat masa couple dengan saya.

First of all,jangan cakap besar dan berlagak pandai dan berlagak dah lama hidup kat dunia ni because perempuan pun boleh naik meluat dengar korang cakap melebih-lebih macam tu. Ingat suke ker? Bagi nasihat bagai nak rak,nak bukak facebook pun dia bising,cakap kite ni selalu online lah..keluar rumah nak kena minta izin dia lah padahal parent dah izinkan..dengan alasan dia buat macam tu,because I AM A STUDENT AND I NEED TO FOCUS ON MY STUDY. Weyh? Saya ni pun manusia jugak,need freedom sekali-sekala..jangan mengongkong perempuan..kadang-kadang,memang tak dinafikan ada sesetengah perempuan yang queen control but if u,a man,be a king control,perempuan boleh gila sakit mental tau..



So,nasihat kepada lelaki,kalau nak bercinta umur-umur macam saya ni,kalau nak berkasih dengan budak sekolah menengah sekali pun,you must know the rules dan jangan terasa hati pulak because between 13 ke 17 adalah masa pertengahan remaja..bila rasa remaja dah low,surely,konfom,dorang akan terasa kebosanan dalam diri..tengok hp pun dah rasa jemu..masa tu,barulah nak rasa freedom untuk buat apa yang sepatutnya dibuat masa zaman remaja..jangan control perempuan because they will make you really menderita at the end nya. Some cases,memang ada yang buat begini,bukan sebab curang,tetapi kelakuan anda sendiri.

Rasanya inilah entri yang agak panjang untuk saya buat..sehari semalam suntuk jugak buat mende ni,tapi well..berbaloi..sekadar untuk perkongsian cerita dan pandangan..so? Wanita..hargai diri anda dan nikmati hidup yang indah ini..jangan stress,chill selalu..yang penting,ingat Allah SWT,buat solat istikharah dan make a decision dan buat yang anda rasakan terbaik untuk anda,k? There's no boundaries in the world..Last but not least,cehh..haha..HAVE A NICE DAY!

  • Share:

You Might Also Like

4 67 komplen

  1. hihi..perspektif 16 tahun ye...jgn amek mat salleh atau yg bukan islam sebagai contoh tau..pasal diorg tak kawen pun buat benda2 yg org kawen buat...jd kawen sekadar nak register baby dengan surname aje...adeh..

    apa2 pun yg bab ngongkong tu hanya suami je baru ada hak nak ngongkong (kalau ikut islam lah)...kalau setakat BF nak poyo2 camtu baik eppy carik org lain je....eh ni pasal eppy kan cerita ni...? ke sy je yg buat andaian melulu..?

    PS: lg satu jgn ibaratkan BF anda sebagai suami...ada kapel yg sampai cium tangan BF bila hantar pg kerja atau balik rumah...padahal tunang pon tak...mazhab mana la diorg pakai tak tau lah...
    PPS: sori kalau komen ni panjang...sekadar perspektif sy terhadap kapel2 remaja skang...haha

    BalasPadam
  2. @Hatimi Tahirruddin haha..first of all,thanks for the comment..lagi panjang,lagi saya suka..ngee :) and thanks for the advice..ini entri yang saya kira general statement so the example tu saya ambik yang sy ingat..so,kalau ada silap dan salah tolong dimaafkan.. :) memang ada betulnya yang dicakapkan,dan apa yang penting kita berpegang kepada ajaran agama kita sendiri.agaknya agama manalah yang ajar umatnya buat keburukan kan?? pasal cerita tu pulak..hanya Allah SWT,Tuhan sekalian langit dan bumi,yang mengetahui.. :D

    BalasPadam
  3. @EPPY - the Rawr! jgn kecik hati ye eppy...sy pon bukan perfect...tapi saya suka entry original yg macam ni sebenarnya...menarik utk dibaca...:)

    komen yg kat PS tu sy mintak maaf pasal terbawa2 (terEMO sikit dengan sikap masyarakat arini)...

    BalasPadam
  4. @Hatimi Tahirruddinhaha..tak delah..bagus lah tu..saya decided nak buat macam gini pon sebab saya lagi suka bercakap pasal lelaki dan perempuan dan perkaitan antara dua mkhluk ni dan rasanya lagi berbaloi saya berblogging dengan idea original without any plagiarism from other articles.view and speak about it based on my own pemikiran :)

    BalasPadam